FALKE: Opwindende beenmode in Amsterdam

Beenmode zit flink in de lift. En dat komt niet alleen door de opmars van de slipper waardoor sokken volop in beeld zijn. Ook de korte jeansshorts geven een mooie blik op de in panty gehulde benen. Met Kerst in zicht mogen de benen ook uitbundig shinen.

Inspiratie nodig? Het Duitsekousenimperium FALKE opende onlangs een nieuwe, verrassend diepe en luxe winkel in de Leidsestraat met collecties voor dames, heren en kids. Ook koop: de sportcollectie Falke Ergonomic Sport System en de exclusieve luxury lijn.

Falke is op beenmodegebied al jaren een begrip. Het Duitse familiebedrijf produceert als knitwearfabriek alles zelf (ook Burlington is eigendom van Falke) en werd opgericht in 1895. Tegenwoordig staat de vierde breigeneratie aan het roer: Paul en Franz-Peter Falke.

Glitter en lurex-trends duren maar voort

Zoals wel vaker het geval staat achter menig succes een sterke vrouw. In dit geval is dat Kristina Falke, de energieke vrouw van Paul. Ik sprak haar tijdens de winkelopening. Kristina is directeur-pr en gaat ook over de speciale ‘collaborations’. Er komen er weer twee aan, maar ze mag er nog niets over zeggen. Wat betreft creatie, hier zit ze niet bovenop – er is immers een creatief team – maar als ze het idee heeft dat er iets mist in de collectie, dan laat ze dat weten. Kristina verbaast zich over het aanhoudende succes van glitter en lurex in kousen en sokken. Dat begon een jaar of twee geleden, en het duurt maar voort.

Meest sexy Falke item: de stay-ups

Over de gepeste en gehate witte sok verteld de sokkenmagnate dat deze weer helemaal terug komt en in Amerika eigenlijk nooit is weggeweest. Doordat onder andere Prada en Gucci ze tonen in combinatie met luxe slippers zijn ze ook hier weer salonfähig.

Zelf draagt Kristina een prachtige panty; sheer zwart met een groot rood visgraat motief. Als meest sexy Falke item noemt ze de stay-ups. Falke heeft een behoorlijk grote collectie. Favoriet van vele vrouwen zijn de items uit de Leg Aesthetic-serie met verschillende shaping effects. “They really make thinner,” zegt Kristina. De lange blonde frau Falke heeft ze zelf niet nodig.

Falke, Leidsestraat 21, Amsterdam.

Champion X Weekday

Weekday lanceert binnenkort een limited collectie in samenwerking met het sportmerk Champion.

Champion is definitief terug van weggeweest sinds een succesvolle samenwerking met het hippe Vetements. Zijn de sweaters die voortkomen uit deze collaboratie voor de happy fashion few (ca €1000 per stuk), de Weekday ontwerpen zijn er al vanaf €80 voor een lekker lange sweatrok.

Weekdays collectie bestaat uit 9 kledingstukken, een mix van het typerende oversized silhouet van Weekday en de tijdloze atletische look van Champion. De capsule collectie komt in verwassen kleuren, zoals beige en vaalroze en bevat sweatpants, T-shirts, hoodies, sweatshirts en dus een rok – allemaal bedrukt met het iconische logo van Champion.

Aan de ketting

Was Coco Chanel de eerste die de vrouw aan de ketting kreeg? In elk geval was de Française in de jaren vijftig een van de eersten die een schoudertas in grote oplage produceerde met een lange schouderketting.

De kriskras doorgestikte 2.55 heeft het inmiddels geschopt tot icoon, en werd destijds vernoemd naar de datum van lancering op februari (2) in 1955 (55). Coco Chanel ‘vlocht’ tussen de metalen schakels van de ketting een strookje zwart leer. Een topidee dat tot op de dag van vandaag zwaar wordt gekopieerd door onder andere Mulberry.

Sommige tassen/modemerken is het gelukt om eigen ‘signature’ ketting te verzinnen. Lanvin verruilde leer door een lint, simpel, maar het werkt. Het Spaanse luxelabel Loewe bedacht nog niet zo lang geleden tassen met hele grove oversized schakels van leer, erg apart en overdreven maar wel weer anders. Stella McCartney’s it-bag de Falabella is voorzien van een compacte ketting met zware schakels. Stukken origineler is de ‘Hava Chain Bag’ van het Amerikaanse Proenza Schouler, een tas met uitgesproken vierkante schakels.

Sinds Chanel is de schoudertas met ketting een klassieker. Die ketting staat voor elegantie en chic. Chanel heeft een gouden greep gedaan met de introductie van de ketting. Goed, in de jaren twintig van de vorige eeuw sierden fijne kettinkjes ook al tasjes, maar dat waren altijd handtasjes. Kortom: ja, het is toch echt Chanel die met de schoudertas-met-ketting-eer mag strijken.

Richard Quinn wint H&M Design Award 2017

In Londen werd gisteren de winnaar bekend gemaakt van de H&M Design Award 2017. Richard Quinn die afstudeerde aan Central Saint Martins, werd gekozen uit acht internationale finalisten – daar zat dit keer geen Nederlander bij.

Richard Quinn wint € 50.000, een eenjarig mentorschap bij H&M, en de kans om stuks uit de winnende collectie te ontwikkelen voor verkoop in geselecteerde H&M-winkels in het najaar van 2017.

De 26-jarige Richard Quinn uit Londen maakte indruk op de jury met zijn unieke visie op de toekomst van mode. De Britt staat bekend om zijn zeer gewilde en opvallende womenswear creaties en print hij ook zelf zijn stoffen op verantwoorde wijze. Richard is van plan zijn eigen print studio te openen die later zal fungeren als basis voor andere jonge designers in Londen.

 De H&M Design Award werd opgericht in 2012 om jonge ontwerpers te steunen. Elk jaar nemen studenten en afgestudeerden uit 's werelds meest gerespecteerde mode- en designscholen deel.

Geheid succes: Kenzo X H&M

Tijdens de preview van de Kenzo X H&M collectie, te koop vanaf donderdag 3 november, zag ik een veelbelovende collectie. Mét tijgersweater!

Zelfs de grootste sombermans zal een glimlach niet kunnen onderdrukken bij het zien van de collectie. Wat een kleurexplosie! Bij nadere inspectie zie je een rijkdom aan dessins, silhouetten (veel wervelend wijd) en een keur aan materialen en technieken (voor wie het wat zegt: piping, foamprint). En vééééle meters stof: gewatteerd met golvende stiksels, geweven jaquard, meters plooien en plissés en gerimpelde stof en gebreide jerseys. Ja, Kenzo’s creative directors Humberto Leon en Carol Lim hebben zich op de vrouwen-, mannen,- en accessoirescollectie flink uitgeleefd.

Hoogtepunt is een kleurig kimono-bomberjack. Het ontwerp illustreert waarom deze collectie zo geslaagd is: het resultaat is een eigentijdse mix van het kleurrijke folkloristische Kenzo-verleden met het moderne Kenzo. Neem alleen al de tijgersweater, dit keer niet met tijgerkop maar met een springende Kenzo tijger uit het verleden uit de oorspronkelijke Jungle Jap collectie.

Broeken met de wijdste pijpen ooit, wervelende strokenjurken en strokenrokken, een met roze fake fur gevoerd aviatorjack, met zebra geprinte leggings, jeans en catsuits, fake fur bombers, gewatteerde jassen, hysterische truien en T-shirts.

 

Kenzo X H&M wordt geheid een succes. Immers alles wat Humberto Leon en Carol Lim, ook de oprichters van Opening Ceremony, aanraken verandert in goud. Eén van hun eerste ideeën bij Kenzo was een geborduurde sweater met tijgerkop. De eigenaren van Kenzo vonden een sweater niet echt chic. Gelukkig luisterden Leon en Lim niet. De tijgersweater verkoopt nog altijd als een tierelier.

Lim en Leon, beiden Amerikanen van Aziatische afkomst, ontmoetten elkaar op de universiteit van Californië. Sinds vijf jaar zijn ze artistiek-directeur van Kenzo, opgericht in de jaren zeventig door de Japanner Kenzo Takada (1939) onder de naam Jungle Jap met op folklore en jungle-tijgers geïnspireerde kleding. Lang is dit Japanse merk niet meer geweest dan een naam op parfumflesjes en op de binnenzak van saaie mannenpakken. Tot luxegroep LVMH Leon en Lim inhuurt voor een drastische herpositionering. Vanaf de eerste collectie in 2011 slaat Kenzo aan bij hipste doelgroep die een investeerder zich kan wensen.

En nu: verdiep je online alvast in al het moois, check vooral ook de vele bontgekleurde accessoires: van armbanden, sokken, oorbellen, sjaals een witte Kenzo tas, de meest waanzinnige slippers ooit en een stel geweldige gedessineerde laarzen. Sla donderdag toe!

 

kenzo-hm-kopie.png

 

Volg mij op instagram @georgettekoning

Essentiel verovert rap Amsterdam

Essentiel-oprichters is het echtpaar Inge Onsea en Esfan Eghtessadi. Wat in 1999 begon als een T-shirt lijn is inmiddels geëxpandeerd tot een van de leukste Belgische modelabels voor hippe girls en boys.

Wereldwijd zijn er 40 winkels waarvan twee in Amsterdam, de Nederlandse nummer 3 – mogelijk ook in Amsterdam - is een kwestie van tijd. Esfan over zijn liefde voor Amsterdam en meer. “Amsterdam is cool, de stad wordt steeds internationaler.”

Esfan, hoe omschrijf je de Essentiel stijl?

“Kleurrijk, veel prints, mooie verschillende materialen en een mix van culturen. Ik heb zelf Iraans bloed, Inge heeft een paar jaar in India gewoond. Verder zit er niet echt een idee achter Essentiel, we staan voor een attitude.”

Onlangs opende in Amsterdam de eerste Essentielwinkel, en het gaat maar door…

“Omdat in België Essentiel al heel groot is, is het nu tijd om het merk verder uit te bouwen. Via retail verkoopt het merk in Nederland al heel goed, nieuwe winkels stimuleren de verkoop nog meer. We zaten net in de Negen Straatjes (Hartenstraat 8), en toen ontdekten we het grote pand in de Utrechtsestraat, we wisten toen dat het de flagshipstore moest worden. De Amsterdamse winkels lopen boven verwachting goed. In de winkel in de Utrechtsestraat zie ik veel stellen winkelen, en jonge mensen. Ik bedoel met jong dan niet per se in leeftijd maar van mentaliteit. Amsterdam bruist van de cultuur met goede musea. Ik kom graag in Amsterdam, nu eens per maand, maar zou het liefst vaker een weekend willen blijven.”

Is er veel gedaan aan de winkel in de Utrechtsestraat?

“De marmeren vloer is origineel, bij elke nieuwe zaak proberen we authentieke details te behouden. De sfeer in de winkel voelt ‘licht’, dat is belangrijk zodat de kleding er goed uitspringt. De mannenmode hangt op de eerste etage. Mannenmode is de baby van het bedrijf, we zijn er vijf jaar geleden mee begonnen, het is minder uitgesproken dan de vrouwenmode, mannen zijn voorzichtiger, maar we proberen toch een funny touch aan de ontwerpen te geven.”

Bemoei je je als man met de herencollectie?

“Inge en ik bemoeien ons overal mee, maar er zijn aparte ontwerpteams voor de mannen- en vrouwenmode. Als man zet ik mijn stempel wel op de mannenmode. Ik geloof niet in pakken bijvoorbeeld, ik draag zelf al sinds ik kind was blazers. De blazer hoort bij moderne man, ik zie het jasje als een accessoire. Verder ligt het accent op shirt, knitwear en broeken.”

YSL: Rebel Eyes


Hedi Slimane designs for pretty punks, not for pointless pussy’s.

YSL’s makeup guru Lloyd Simmonds invented Couture Kajal, a 3-in-1 eyeliner that matches Slimane’s rocking style for Saint Laurent. Couture Kajal can be used as a precise and powerful eyeliner, as kohl for devilish eyes and as eye shadow for an intense smoky eye. Colors: Noir Ardent, Bleu Cobalt, Bleu Pétrol, Vert Anglais.

Complete this rebellesque look with YSL-nail jewels with gold, silver or crystal studs, sequins or the intertwined iconic YSL logo, designed in 1962 by Cassandre.

The total YSL Fall 2015 Pretty Metal collection, including a couture palette, rouge volupté shine and couture brow is on sale now..