Geheid succes: Kenzo X H&M

Tijdens de preview van de Kenzo X H&M collectie, te koop vanaf donderdag 3 november, zag ik een veelbelovende collectie. Mét tijgersweater!

Zelfs de grootste sombermans zal een glimlach niet kunnen onderdrukken bij het zien van de collectie. Wat een kleurexplosie! Bij nadere inspectie zie je een rijkdom aan dessins, silhouetten (veel wervelend wijd) en een keur aan materialen en technieken (voor wie het wat zegt: piping, foamprint). En vééééle meters stof: gewatteerd met golvende stiksels, geweven jaquard, meters plooien en plissés en gerimpelde stof en gebreide jerseys. Ja, Kenzo’s creative directors Humberto Leon en Carol Lim hebben zich op de vrouwen-, mannen,- en accessoirescollectie flink uitgeleefd.

Hoogtepunt is een kleurig kimono-bomberjack. Het ontwerp illustreert waarom deze collectie zo geslaagd is: het resultaat is een eigentijdse mix van het kleurrijke folkloristische Kenzo-verleden met het moderne Kenzo. Neem alleen al de tijgersweater, dit keer niet met tijgerkop maar met een springende Kenzo tijger uit het verleden uit de oorspronkelijke Jungle Jap collectie.

Broeken met de wijdste pijpen ooit, wervelende strokenjurken en strokenrokken, een met roze fake fur gevoerd aviatorjack, met zebra geprinte leggings, jeans en catsuits, fake fur bombers, gewatteerde jassen, hysterische truien en T-shirts.

 

Kenzo X H&M wordt geheid een succes. Immers alles wat Humberto Leon en Carol Lim, ook de oprichters van Opening Ceremony, aanraken verandert in goud. Eén van hun eerste ideeën bij Kenzo was een geborduurde sweater met tijgerkop. De eigenaren van Kenzo vonden een sweater niet echt chic. Gelukkig luisterden Leon en Lim niet. De tijgersweater verkoopt nog altijd als een tierelier.

Lim en Leon, beiden Amerikanen van Aziatische afkomst, ontmoetten elkaar op de universiteit van Californië. Sinds vijf jaar zijn ze artistiek-directeur van Kenzo, opgericht in de jaren zeventig door de Japanner Kenzo Takada (1939) onder de naam Jungle Jap met op folklore en jungle-tijgers geïnspireerde kleding. Lang is dit Japanse merk niet meer geweest dan een naam op parfumflesjes en op de binnenzak van saaie mannenpakken. Tot luxegroep LVMH Leon en Lim inhuurt voor een drastische herpositionering. Vanaf de eerste collectie in 2011 slaat Kenzo aan bij hipste doelgroep die een investeerder zich kan wensen.

En nu: verdiep je online alvast in al het moois, check vooral ook de vele bontgekleurde accessoires: van armbanden, sokken, oorbellen, sjaals een witte Kenzo tas, de meest waanzinnige slippers ooit en een stel geweldige gedessineerde laarzen. Sla donderdag toe!

 

kenzo-hm-kopie.png

 

Volg mij op instagram @georgettekoning