David Laport en zijn gele jurk

Tijdens het Met Gala, vorige maand, droeg Solange Knowles een fel gele jurk uit de allereerste collectie van de Amsterdamse designer David Laport. Om een jurk van een paar jaar geleden tot op heden relevant te houden is knap. Een Q&A met de ontwerper.

Gefeliciteerd met het succes dat Solange Knowles je jurk droeg. Krijg je nog steeds veel reacties hierover?

“Ja. Het grappige is dat het voornamelijk in Amerika is opgepakt. Ik ben het meest trots op een goede review van de New York Times. Ook popster Sia droeg trouwens een jurk van mij in de Ellen Degeneres show, en Jesse J heeft looks mee op tour genomen. En er zijn allemaal looks richting Amerika voor de Tony Awards, en verder ben ik nog in optie voor een paar bekende tijdschrift covers, dus dat is fantastisch.”

De jurk die Solange Knowles droeg was erg uitgesproken...

“Ja, het was heel grappig want eigenlijk wilde ze een hele andere jurk. Maar uiteindelijk heeft ze toch voor de gele jurk gekozen. Ik hou ervan om met felle kleuren te werken, maar het is ook belangrijk om als jonge designer een statement te maken. Geel is een hele toffe kleur. Het brengt een bepaalde frisheid met zich mee wat de jurk heel modern maakt. Dit heeft de kleur wit ook, vandaar dat ik ook veel met kleuren als wit of geel werk. “

Als jij een stof zou moeten linken aan beauty, welke stof zou dat zijn en waarom?

“Ik hou van transparante stoffen. Transparantie is ook iets wat ik interessant vind in beauty en make-up, dat er een bepaalde lichtheid of transparantie is. Maar wat een stof betreft zou ik een zachte zijde kiezen. Maar het kan ook het juist het tegenovergestelde zijn zoals een nylon bijvoorbeeld. De stof kan heel erg in contrast staan met de make-up, de make up kan dan bijvoorbeeld heel uitgesproken zijn en de kleding heel zacht en subtiel. Ik vind het belangrijk dat je speelt met contrasten in kleding en make-up.”

Als jij een collectie zou baseren op een karakteristiek tijdperk. Welk tijdperk zou dat zijn en waarom?

“Ik hou heel ergvan de jaren 60 en de jaren 20. De jaren 20 voor de korte kapsels, de kleine mondjes en prachtige ogen. Het tijdperk heeft een bepaalde romantiek over zich heen. De jaren 60 vind ik interessant omdat het echt een verfrissende periode was met veel jeugdigheid en meisjesachtige aspecten. Heel fris en modern.”

Als jij modellen cast, zijn er dan bepaalde dingen waar jij op let?

“Jazeker. De dingen waar ik naar opzoek ben – met een castingdirector en een stylist – zijn unieke kenmerken. Ik vind het interessanter als een model een grote neus heeft of ogen die net iets te ver uit elkaar staan. Ik heb dat veel liever dan een standaard beauty. Het voegt uiteindelijk ook wat toe aan je look dus vandaar dat ik waardeer als iemand iets unieks heeft. “

Over de make-up voor de show, waar haal jij je inspiratie vandaan?

“Voor mijn laatste collectie wilde ik met heel veel glitter werken, en daar een hele gekke make-up look mee creëren. Maar mijn vriend, die stylist is zei: ‘niet doen, hou het clean’. We werken veel samen dus hij heeft ook een grote invloed op het samenstellen van de uiteindelijke look. Ik vind het heel belangrijk in make-up dat je alleen de focus legt op een ding: dus of de lippen of de ogen. De make-up hangt ook af van het concept wat ik heb. Ik heb een keer een collectie gemaakt die gebaseerd was op insecten, en hier kregen we inspiratie voor de make-up door een vlieg te ontleden. De poten van de vlieg leken een beetje op spinnenpoten dat was het startpunt voor de look.

Door Tessa Bosma