COLLAB: Shu Uemura X Maison Kitsuné

Een slank shampoo-fles die oogt als een luxe parfumflacon. Het van oorsprong Japanse Shu Uemura blinkt al jaren uit in slick design.

Shu Uemura brak eind jaren zestig door met gezichtsolie, vervolgens cosmetica en wie kent de iconische wimperkruller niet? De haarverzorgingsproducten van Shu Uemura zijn sinds 2006 op de markt.

In de jaren tachtig werd het Japanse label in Nederland nogal exclusief gepositioneerd, waardoor het ongrijpbaar leek. Bijzonder is het nog steeds, maar qua prijs en toegankelijkheid valt het nu reuze mee, zeker gezien de kwaliteit.

Art of Hair

De Shu Uemura styling- en haircare-producten Art of Hair worden in Nederland gebruikt door circa vijftig salons. In Amsterdam werkt onder andere Rick van het Meer met 16 stylingproducten en 30 haarverzorgingsproducten. Ik praat met Rick in zijn stijlvolle salon in de Roelof Hartstraat. Prominent in zijn salon prijkt de Shu Uemura X Maison Kitsuné. Voor wie het nog niet weet, Maison Kitsuné is een hip stel: de Franse muziekproducent Gildas Loaec en de Japanse architect Masaya Kuroki. Ze worden aan de lopende band gevraagd voor lifestyle-samenwerkingen. In het geval van Shu Uemura is de logica achter de samenwerking de combinatie van Japanse roots en Franse elegantie. Het duo stelde een Frans/Japanse alfabet samen met iconen die op alle producten staan. Zoals een icoontje van een kimono naast een cocktailjurk. De lijn is groot, bevat ook veel cosmetica, maar die is niet in Nederland te koop, twee haarproducten wel.

Taboe zijn harde haarlak-effecten of ander heftig stylingwerk

Diepgang

Rick is blij met Shu Uemura X Maison Kitsuné. “Dat geeft het merk wat meer diepgang.” Wat hij fijn vindt aan Shu’s Art of Hairlijn, is het innovatieve karakter, en de link met Shu Uemura cosmetica. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de gezichtsolie uit 1968 versus de Cleansing Oil Shampoo. Shu Haargloss, is een verwijzing naar lipgloss.

Goede Haarverzorging

Op het gebied van haarmode staat Shu voor een natuurlijke styling. Taboe zijn harde haarlak-effecten of ander heftig stylingwerk met allerlei producten. Wél belangrijk is goede haarverzorging.

De nieuwe Shu Uemura X Maison Kitsuné samenwerking bevat Shu Uemura Cleansing Oil Shampoo ( € 47 voor 400 ml) en Shu Uemura Essence Absolue (€ 54 voor 150 ml). Over de shampoo vertelt Rick dat die net als de rest van de lijn vrij is van parabenen. Ook sulfaat ontbreekt, waardoor de shampoo luchtig schuimt.  Cleansing Oil Shampoo is geschikt voor alle haartypen. Vanwege de frisse citrusgeur prijst Rick het product ook aan voor mannen.

Geen Siliconen

De voedende Shu Uemura Essence Absolue is niet verzwaard, omdat het product geen siliconen bevat. Over de toepassing legt Rick uit dat een kleine hoeveelheid (anderhalf pompje) al genoeg is. Je smeert het in de lengte van het haar, niet op de hoofdhuid. Best is het te gebruiken in handdoeknat haar, het ‘glijdt’ dan goed in het haar. Je voelt dat het haar fluweelzacht wordt en glanst, maar niet té. Het oogt niet vet, iets wat nog wel eens wil gebeuren bij sommige oliën. Je mag het elke dag gebruiken. Ruiken andere oliën vaak kokosachtig, de Shu olie bevat camelia-olie (tegen uitdroging) en ruikt aanvankelijk fris en gaat in de loop van de dag zoeter geuren. Er is dus net als bij parfum, sprake van een geuropbouw. Dat is bijzonder voor een haarproduct.

Tot slot, nog een korte vraag naar aanleiding van de stroom aan nieuwe olieproducten: Blijven oliën? Rick zegt van wel. “Het is meer dan een trend!”

 

Rick van het Meer. Roelof Hartstraat 17, Amsterdam.