MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

GEUREN VASTLEGGEN VIA HEADSPACE

Een innovatieve techniek om geur te vangen leidt tot het bijzondere parfummerk Headspace uit Parijs.

Zoals een schilder kan werken met een uitgebreid kleurenpalet, zo heeft een parfumeur de keuze uit meer dan 3000 verschillende ingrediënten. Bekende technieken om geurende bestanddelen uit de natuur te halen zijn bijvoorbeeld destillatie (verdamping), extractie (oplosmiddelen) of enfleurage (smelten in vet of olie). Technieken die al honderden of zelfs vele duizenden jaren bestaan. Nog geen vijftig jaar geleden kwam daar een nieuwe techniek bij: headspace-analyse.

Headspace is een baanbrekende methode die voor parfumeurs een nieuwe creatieve wereld vol mogelijkheden heeft geopend. Kort gezegd ‘ruikt’ headspace moleculen, net zoals de menselijke neus. Headspace doet dat door vluchtige stoffen te vangen en te meten. Dat kan de geur zijn van een bepaalde locatie, maar ook van één bloem.

Een luchtmonster wordt genomen door bijvoorbeeld een stolp over een bloem te plaatsen en vervolgens de lucht te analyseren met behulp van gaschromatografie en massaspectrometrie. Zo wordt elk afzonderlijke molecuul geïdentificeerd, zelfs in de allerkleinste hoeveelheden. Dat geeft een compleet en diep inzicht in de bestanddelen van natuurlijke geuren.

De Zwitserse scheikundige Roman Kaiser is de grondlegger van de headspace-techniek. Hij zocht een manier om de vluchtige geurcomponenten van zeldzame planten te vangen, zonder die planten te hoeven plukken. Na de analyse had hij alle gegevens om de geur te reconstrueren.

Fantastisch dat we door middel van headspace nu de meest bijzondere geuren kunnen vastleggen. Zelfs een zeldzame bloem die leeft in het bladerdak van een ontoegankelijke jungle kunnen we analyseren door er vanuit een helikopter even een stolp over te hangen en een luchtmonster te nemen.

Headspace geeft een parfumeur de mogelijkheid om iedere geur zo realistisch mogelijk na te bootsen. Headspace is ook de naam een nieuw niche Frans parfumhuis dat voor elk parfum de headspace-technologie toepast. Ze gaan zelfs nog een stapje verder. Hun flacons zijn uitvergrote, gestyleerde versies van de laboratoriumflesjes van een parfumeur, en de parfums zijn gebaseerd op de headspace-analyses van inspirerende locaties of bepaalde momenten. Bijvoorbeeld Santal: de headspace van vintage champagne, Styrax: de headspace van een galopperend paard en Absinthe: de headspace van de verhitte warme huid,

Deze bijzondere en tegelijkertijd verfijnd-subtiele parfums zijn van de talentvolle jonge IFF-parfumeurs Paul Guerlain (de achterkleinzoon van), Fanny Bal en Julien Rasquinet.

Naar welke plaats, tijd of sensatie laat jij je meevoeren door de parfums van Headspace?

Headspace. 100 ml eau de parfum €195 30 ml eau de parfum €95 Via perfumelounge.eu