INTERVIEW: Jeremy Scott over instant mode

 

“Als ik reis heb ik mijn eigen koks mee,” zegt Jeremy Scott. Hij heeft net een hamburger achter zijn kiezen. Een veggie burger. “Ik ben vegetariër, alles wordt special voor mij gemaakt. Hahaha, ik ben verwend!” Door Georgette Koning

 

Ik spreek Jeremy in het super chique Parijse Peninsula Hotel, een dag eerder lanceerde hij in Colette zijn eerste parfum, het fris kruidige Adidas Originals by Jeremy Scott.

Kunnen we meer op het beauty-vlak verwachten?
“Ik houd van beauty! Voor de Adidas geur heb ik de fles ontworpen, en twee jaar met de neuzen aan de geur gewerkt. Ik zou graag eens een make-uplijn willen uitbrengen. Ik moet bekennen dat ik hier ook al over na heb gedacht, maar zoiets kan alleen met steun van een groot bedrijf. En daar heb ik nog geen werk van gemaakt. Dat is de eerste stap.”

Je hebt al een flink aantal samenwerking op je naam staan…
“Ja. De eerste was met Adidas, van mijn sneaker waren slechts honderd gemaakt. Later, in 2006, volgden nog een schoen en een trainingspak, in samenwerking met de Keith Haring foundation. Ik werk nog altijd graag met Adidas, en ook alweer jaren met Longchamp.”

Waarom zijn samenwerking voor jou interessant?
“Vanwege het enorme bereik en het aanbieden van een product voor een betaalbare prijs. Ik krijg dat met mijn eigen merk nooit voor elkaar.”

Wel eens aanbieden afgeslagen? 
“Zeker. Dingen die mij niet inspireren. Ik noem geen merken, maar ik krijg zoveel aanbiedingen waar ik geen passie voor voel. Allerlei soorten: van auto’s, eten tot mode. Ik hang mijn naam niet in ruil voor een vette check aan een product.”

Je bent wel populair, ik zag dat je bijna een miljoen volgers hebt op instagram 
“Ik ben gek op instagram! Ik houd ervan dat ik meteen dingen met mijn fans kan delen. Want wat mij anders maakt dan de meeste designers: zij hebben klanten, en ik heb fans! Die fans zijn dol op wat ik doe, tatoeëren mijn hoofd, prints maar ook mijn schoenenontwerpen op hun lichaam. Ze zijn nieuwsgierig naar mijn projecten en naar mijn leven. Social Media is een geweldig manier om in te verbinding te staan met fans.”

Wat je ook doet, het is altijd zeer uitsgesproken
“Mensen lóóóóve or háááate wat ik doe. Zo is het nu eenmaal. Mijn bedoelingen zijn goed, je gaat er in mee, in dat geval geweldig, zoniet jammer, maar leg me geen strobreedte in de weg want ik bulldozer zo over je heen haha.”  

“Mensen lóóóóve or háááate wat ik doe”

Even over je eerste Moschino show, had je verwacht dat het zo’n succes zou zijn?
“Nou ik hoopte het wel heel erg.” 

Er werd zelfs gevochten om Barbie’s en telefoonhoesjes.
“Ik had al het vermoeden dat dit zou gebeuren, er waren slechts 120 poppen, alleen voor de front row. Gelukkig heb ik er zelf ook eentje.”

Geweldig idee trouwens, dat veel spullen meteen online te koop waren!
“Dank je. Net als mensen graag op sociale media zitten, houden ze er van dat als ze online dingen zien voorbij komen op hun telefoon, ze het ook meteen willen hebben. Logisch hoor. Dus dacht ik, waarom maak ik het dan niet ‘instant’: instant fashion. Mensen worden hebberig als ze bepaalde spullen zien. Waarom zou ik ze dan nog een half jaar moeten laten wachten? Daarom worden enkele truien, telefoonhoesjes en accessoires meteen geproduceerd. Zo ben ik ook alle fabrieken in Azië voor die mijn schoenen en andere spullen kopiëren.”

Trouwens, ik heb ooit Franco Moschino eens ontmoet in de jaren tachtig.
“Wooow. How amazing!”

Onlangs schreef ik een artikel over hem, hij zei eens: “Was ik maar geboren in Engeland, in plaats van in Italië. In Engeland werd mijn stijl meteen opgepikt, Italië volgde veel later.” 
“Hahahaa. Ik begon negentien jaar geleden in Parijs, en werd in het begin vooral gesteund door Europeanen. Karl Lagerfeld steunde mij en ook de Japanners waren snel fan. Na negen jaar Parijs werkte ik zes jaar in Los Angeles maar showde ook in Parijs, Londen, en nu in New York, Haha. Het voordeel is dat ik nu een groot bereik heb wat bekendheid betreft.”

Moschino zei altijd : Fashion is fun”
“Helemaal mee eens. Ik wil vrolijkheid brengen. Zet de televisie aan, en je ziet  zoveel ellende, eng hoor, en veel serieuze zaken ook, maar ik wil daar niet aan mee doen. Wat ik doe is lichtvoetig, mensen moeten er om glimlachen.”