INTERVIEW: Alexander Vreeland

 

Diana Vreeland, de legendarische hoofdredactrice van Harper’s Bazaar en Vogue, heeft nu een parfumlijn met haar naam. De lijn is bedacht door haar kleinzoon, Alexander Vreeland. Alle, tot nu toe zes geuren zijn vernoemd naar favoriete uitspraken van haar, zoals Perfectly Marvelous and Simply Divine. Door Georgette Koning

 

Herinnert u zich nog welke geur u grootmoeder droeg?
“Elke dag, voordat ze de deur uitging, deed ze een drupje sandelhout achter elk oor. De olie kwam uit India en zat in een klein kokertje. In de geur Perfectly Marvelous zit ook sandelhout.

“We begonnen met verschillende ideeën, en eindigden met vijf geuren waar we heel erg tevreden over zijn. Die geuren zijn nog maar het begin van een collectie. Simply Divine is een tuberose-geur gemaakt door Clement Gavarry. Outrageously Vibrant is een chypre-florale compositie van Carlos Benaim. (link) Extravagance Russe is een hommage aan de liefde van mijn grootmoeder voor het Oriëntalisme.  Het is een zwoele, moderne geur met amber.”

Wat komt er nog meer van haar terug?
“Toen ik begon met het ontwikkelen van het merk wilde ik twee kanten van mijn grootmoeder in het concept verwerken: haar passie voor kleur, en haar woordgebruik. Oh die woorden… dat was zo leuk! Ze gebruikte ontzettend veel uitdrukkingen. Het eerst had ik Absolutely Vital. Ik heb al haar boeken nog eens gelezen, en veel quotes in mijn computer opgeslagen, ik vind nog steeds nieuwe.

“Over de flacon, het eerste ontwerp was niet goed. Het zag er goedkoop uit. Toen  heeft Fabien Baron er naar gekeken, en de flacon echt sophisticated gemaakt. We hebben er een kwastje aangehangen, voor de fun. De bovenkant van de verpakking heeft dezelfde kleur als het kwastje, en aan de binnenkant van de doos staan uitspraken van mijn grootmoeder.”

Klopt het dat ze, toen ze werkte als ‘ special consultant’ van het Metropolitan Costume Instute, de eerste was die parfum liet spuiten in de museumzalen?
“Ja, Ik meen dat ze deed bij een expositie over Russische dracht. De geur zal Cuir de Russe van Chanel zijn geweest. Geur in het museum, ja dat was voor het eerst.” 

Er is inmiddels een zesde geur, is dat de laatste?
“Nee!  We beginnen net, het worden er wel zo’n 12 of 15! Er is een bodycrème en meer nieuwe producten volgen. We kunnen nog wel even vooruit, ik denk ook aan een rode lipstick en nagellak.” 

Met zoveel producten kunt u wel een winkel openen! 
“Ha, dat gaat echt niet gebeuren hoor.” 

Even over uw eigen stijl…
“Ik ben opgegroeid met klassiekers. Mijn leven kocht ik altijd donkerblauwe truien, Lacoste polo’s en desert boots. Tot op de dag van vandaag is mijn favoriet een grijs wollen pak (Vreeland draagt zo’n pak van Prada) met eenvoudige katoenen overhemden, klassieke schoenen en zo. Mijn smaak was altijd al erg klassiek.”

Had uw grootmoeder invloed op uw stijl?
“Nee, ze vertelde me nooit hoe ik me moest kleden. Ook duwde ze me op gebied van kleding niet in een richting. Ze steunde me vooral te ontdekken waar ik van hield. Ze zei nooit doe dit of doe dat. Het was juist geweldig aan haar hoe ze me inspireerde om mijn eigen stem in mijn leven te vinden. 

“Ik had nooit gedacht dat ik in de mode zou belanden. Het was eigenlijk het laatste waar ik op gerekend had. Tot plotseling, dertig jaar geleden, alles samenkwam en ik bij Ralph Lauren de leiding kreeg over de communicatieafdeling. Een geweldige periode en een fascinerende ervaring.”

Volgt u de mode?
“Ik ben gek op wat Miuccia Prada doet. Prada is tegenwoordig het meest opwindende en interessantste bedrijf op gebied van creativiteit, leiderschap sophistication en elegantie. Ik kan mij er helemaal in vinden.”

Prijzen vanaf: €110.00 100 ml. Diana Vreeland Body Crème € 95.
Bij 
www.skins.n