BEAUTYMERK COSMOSS VAN KATE MOSS FAILLIET
Drie jaar geleden waagde Kate Moss zich in de wereld van de wellness met haar merk Cosmoss, dat bestond uit zes holistische producten en CBD-olie.
Ondanks exclusieve samenwerkingen en herhaaldelijke publicaties over producten met betoverende namen als The Sacred Mist Fragrance en The Golden Nectar, in op luxe gerichte krantenbijlages zoals How To Spend It van de Britse Financial Times, werd vorige week bekendgemaakt dat het holistische merk Cosmoss failliet is.
Zakenvrouw Kate Moss bezat zelf de meeste aandelen in het bedrijf dat valt onder haar @katemossagency. Het supermodel zou 3 miljoen in het rood staan bij een viertal investeerders, waaronder Warsaw Labs en er zou een onverkochte voorraad zijn ter waarde van ruim €200.000.
ONINTERESSANT?
Het succes van een merk dat gelanceerd wordt door een beroemdheid hangt af van verschillende factoren. Waar het bij Moss precies mis is gegaan is lastig te zeggen. Misschien waren haar producten niet onderscheidend genoeg, of simpelweg oninteressant voor haar doelgroep (zoals de heel dure CBD-olie en wellness-thee). Het zag er overigens allemaal prachtig uit. Cosmoss was onder andere te koop in het sjieke Britse warenhuis Harrods.
COMPETITIEVE MARKT
Ook marketing speelt een cruciale rol in het creëren van bewustzijn en het bouwen van geloofwaardigheid. In het geval van Moss keken veel mensen op van het faillissement omdat ze niets wisten van het bestaan van Cosmoss. Zegt dat niet alles?
Hoewel de lancering van Cosmoss aanvankelijk veelbelovend leek, blijkt uit het uiteindelijke faillissement dat zelfs een iconische naam niet altijd voldoende is voor succes in de competitieve wellnessmarkt.