DE GEUR VAN SUCCES: PARFUMS TREKKEN EEN NIEUWE PUBLIEK
Sinds de aandacht voor parfums via sociale media en podcasts toegankelijker en populair is geworden, trekken ze een nieuwe doelgroep: de twintigers en dertigers.
De opkomst sinds de corona-jaren van de TikTok-niche #PerfumeTok, verspreidt niet alleen allerlei meningen over parfums maar motiveert een nieuwe generatie geïnteresseerden ook tot het kopen van parfums. Parfum-influencers hoeven geen parfumeur te zijn om miljoenen volgers te trekken op TikTok. Wat werkt is dat volgers graag horen hoe parfums worden besproken.
FRAGHEADS
Neem de 18e jarige Jatin Arora aka @thecologneboy met ruim 2 miljoen volgers op TikTok. Met zijn meningen over parfums spaarde de Canadees sinds 2023 twee huizen bij elkaar. Het succes begon met de bekende unboxing video’s van het al populaire Dior Eau Sauvage parfum en verschillende Versace parfums die hij zelf had gekocht.
Binnen de kortste keren werd hij ontdekt door zogenaamde fragheads en smellmaxxers, een nieuw jong publiek Gen Z’ers – waaronder 80% mannen van rond de 16 tot 26 jaar oud. Én dol op Arora’s parfum reviews – natuurlijk over de parfums zelf, maar ook over de flacons.
SEXY & DUPES
Maar ook zijn mening over sexy parfums met een grote aantrekkingskracht op meisjes en tips over de beste dupes – goedkope parfums waarvan de geur overeenkomt met die van luxe parfums – scoren als een malle.
Zijn jonge doelgroep kocht voordat ze de bebrilde Cologne Boy ontdekten geen parfums. Geïnspireerd door Arora’s video’s gaan ze naar winkels, vragen samples en gaan vaak over tot kopen. Om vervolgens te merken dat ze inderdaad complimenten ontvangen van meisjes als ze een door Arora’s aangeraden parfum dragen.
Volg ook de heftig getatoueerde fraghead Olivia VanderMillen – met een half miljoen volgers op YouTube. Groot op meerdere platforms is @scoutdixonwest een parfumliefhebster die haar eigen parfums lanceerde.