DIORS WEDERGEBOORTE: JONATHAN ANDERSON STELT NIET TELEUR
Is Jonathan Anderson na 10 jaar Loewe, de frisse wind die Dior een artistieke en financiële boost kan geven? Afgaande op zowel de juichende reacties van het modevolk en op de socials is hierover geen twijfel mogelijk. Lees hier waarom.
Net zoals alle andere designers die als nieuwe creative director aantreden bij een modehuis, dook ook Anderson in de geschiedenis. Disclaimer: dit leidt niet per se tot een geweldige debuutcollectie. Maar bij Dior heeft de komst van JW Anderson geleid tot een renaissance.
Kunst is om met die legacy-basis het modevolk te prikkelen door het toevoegen van moderniteit, maar bovenal om het merk weer begeerlijk te maken! Stel, je hebt – wie of wat je ook bent – de Dior mannenshow gezien en voelde de ‘ditmoetikhebbenkriebel’, dan is de wedergeboorte geslaagd.
TEASEN
Al dagen vóór de Dior show van vrijdag begon het teasen van het modevolk. Als liefhebber en verzamelaar van keramiek stuitte de Ierse Anderson in de Dior-archieven op een porseleinen bord uit de Dior-serviescollectie. Hij liet het namaken, incluus drie eieren van keramiek, neergelegd op het bord (ei = nieuw leven) en stuurde het object als meest decadente show-uitnodiging ooit richting modepers.
CLASSY & RETRO
Op Instagram kon het modevolk aan de hand van filmpjes van Dior ambassadeur Kylian Mbappé zien hoe de voetbalster een diagonaal rood/blauw gestreepte das strikt, een verticaal blauw/wit gestreept overhemd draagt onder een bruin herringbone tweedjasje. Classy en retro.
MOODBOARD: GLAMOUR ROYALTY
Op Instagram zagen we foto’s die refereerden naar vakmanschap (ingewikkelde speldenkussens in de vorm van dieren, een meetlint) en verfijnde klassieke bloemenborduursels. Trending waren onder andere polaroids van seventies socialite Lee Radziwill, (zus van Jackie Kennedy) en kunstenaar Jean Michel Basquiat geschoten door goede vriend Andy Warhol.
Kwam de mix van vergane glamour royalty, Andersons adoratie voor eieren, Basquiat en de klassiek geklede Mbappé en bloemenliefde samen in de Dior zomercollectie 2026?
LEES DOOR ONDER DE FOTO
DE PRÉ-SHOW
Parijs. Hôtel des Invalides. De show begon dik een uur later dan aangegeven. Want minstens zo belangrijk als de show is tegenwoordig de show voor de show: de aankomst van de gevierde en gevestigde VIPS zoals een hoogzwangere Rihanna, Donatella Versace, Sabrina Carpenter, Daniel Craig in het zelfde pak als Mbappé, Roger Federer, Robert Patterson en een sliert modeontwerpers zoals Stefano Pilati, Silvia Fendi, Chemena Kamali (Chloé), Jacquemus en Pierpaolo Piccioli van Gucci.
Prominent in beeld: Koreaanse jongens met porseleinenhuidjes, gekleurde lipgloss, met matjes en puntige bakkebaardjes die ook figureerden in het vreselijk langdradig pré-show promofilmpjes.
DE AMBIANCE
De show vond plaats in een witte ruimte, met 2 kleine stillevens aan de muur van de 18de-eeuwse Franse Jean-Baptiste Siméon Chardin, geleend van het Louvre en de National Galleries of Scotland. De vloer was parket in visgraatmotief. De gasten moesten – hoe nederig – zitten op keiharde houten kubusblokken.
DE FIRST LOOK
Die opende met een flashback naar de romantische mode uit de 18e eeuw en naar 1947, het jaar dat Christian Dior doorbrak met zijn New Look met het beroemde Bar-jasje (afgeronde schouders, smal getailleerde middel, opgebolde heuppartij). Anderson ‘verslapte’ de constructie van het iconische ontwerp met als gevolg een eigentijds slouchy jasje. Hij voerde hij uit in Ierse tweed – als knipoog naar zijn geboorteland.
Diors architectonische fifties Delft-jurk met rokdeel bestaande uit lagen stof, was door Anderson omgetoverd tot wijduitstaande cargo shorts. Geniaal! Later in de show keerden ze terug in afgezwakte vorm.
ROMANTIEK & SPORTSWEAR
Veel dat volgde bleef refereren naar de 18de eeuw. Met zelfs replica’s van livrei-achtige jassen met weggesneden voorpanden, maar ook gemoderniseerde giletjes – gemaakt in ruiten, geborduurd maar ook in Barbapappa roze, gedragen op de naakte huid. Zachtroze keerde net als grasgroen en zilvergrijs vaak terug.
Anderson mixte vakkundig de tedere kant van romantiek – capes! geknoopte pussybow halsdoeken! – met sportswear-items voorzien van een moderne twist. Hij maakte trenchcoats klokkend wijd en bezaaide de klassieke kabeltrui met lieflijk geborduurde bloemetjes. Als stylinggrapje propte hij broekspijpen in witte gestreepte sportsokken.
LEES DOOR ONDER DE FOTO
JONG & OUD
Verder kwamen voorbij hoog gesneden seventies pantalons. Veel jeans – flared, ruimvallend, tailored tot complete spijkerpakken gedragen met een gestreepte stropdas. Voor de Daniel Craig-generatie-mannen waren er double breasted pakken en ‘nette’ pantalons en casual jacks. Zo bediende Anderson zowel de oude als jonge en rijke Dior-klanten.
KRIEBEL BESTSELLERS
Ga maar vast staan in de rij voor een genderless cargo short en de nieuwste rechthoekige Dior Tote. Anderson bedacht een tote-serie met afbeeldingen van bekende boektitels waaronder Bonjour Tristesse, een roman over jeugd en volwassenheid, het romantische Les Liasons Dangereuses tot de horrortitel Dracula. Een even eclectische mix als de debuutcollectie van Jonathan Anderson voor Dior. Geslaagd!