EXCLUSIEF INTERVIEW MET MARIE ADAM-LEENAERDT

Sinds vijf seizoenen showt Marie Adam-Leenaerdt tijdens de modeweek van Parijs. Ze maakt naam als één van de grensverleggers van de nieuwe generatie modeontwerpers. ‘Ik word altijd verscheurd tussen wat ik wil doen, en wat ik voor de verkoop en mijn merk moet doen.’

Door Elisabeth Clauss voor MIRROR MIRROR #20

Marie Adam-Leenaerdt (29) studeert in 2020 af aan de Brusselse modeschool La Cambre-Mode(s). Twee jaar later keert ze, na stages in Parijs bij onder andere Balenciaga, terug naar Brussel en begint haar eigen merk. Bijzonder, want veel andere jonge getalenteerde ontwerpers kiezen tegenwoordig liever voor zekerheid en gaan aan de slag voor een groot modemerk.

In 2023 geeft Adam-Leenaerdt haar eerste show in Parijs, een jaar later wordt ze genomineerd voor de belangrijke internationale modeprijzen de LVMH Prize en de Prix de L’Andam. Dat is nog niet alles. In hetzelfde jaar pakt ze in België tijdens de Belgian Fashion Awards de prijs voor Emerging Talent of the Year. De jury beloont de daadkracht en creativiteit die ze al op jonge leeftijd toont. Het werk van Adam-Leenaerdt is inmiddels te koop in de webshops van onder meer Net-A-Porter en Bergdorf Goodman.

WORSTELING

De stijl van Adam-Leenaerdt is verfijnd maar rijk aan verhalen, radicaal maar gemakkelijk te begrijpen. Als uitgangspunt neemt ze alledaagse stukken en objecten en ondermijnt vervolgens ons idee ervan. Zo nodigt ze ons uit om er op meerdere niveaus naar te kijken. Ze weet dat mode zowel kunst als commercie is. ‘Naar de balans daartussen ben ik nog steeds op zoek. Ik word altijd verscheurd tussen wat ik wil doen, en wat ik voor de verkoop en mijn merk móet doen.’ Het resultaat van die worsteling is kleding die uitnodigt tot verschillende interpretaties. Bijvoorbeeld om iets los of meer op klassiek te dragen dankzij verborgen strikken aan de binnenkant; binnenstebuiten of met de goede kant boven, achterstevoren met omgekeerde halslijnen. Of toch met de goede kant voor? Elk kledingstuk is eigenlijk op zichzelf een hele garderobe.

GELAAGDE ONTWERPEN

Leenaerdt haalt haar inspiratie uit klassieke kledingstukken die ze verplaatst naar een wereld van verfijning. Zoals het T-shirt, opnieuw ontworpen als ‘plat’ kledingstuk, geïnterpreteerd als een schort. ‘Ook met geplooide rokken en een trouwjurk heb ik dat gedaan. Ik ontwikkel gelaagde outfits, tops en jurken. De praktische dimensie van deze essentiële stukken heb ik overgenomen, gehercodeerd en een andere, elegante, toepassing gegeven. Het is belangrijk om dit idee van multifunctionaliteit te koesteren. Dit seizoen zijn mijn ‘dubbele’ rokken en jurken op minstens drie manieren te dragen. De draagtas zelfs op vijf manieren.

HET IS ZINLOOS HET ZOVEELSTE MERKSWEATSHIRT TE ONTWERPEN
— MARIE ADAM-LEENAARDT

ANTI VERSPILLING

Als je Adam-Leenaerdt vraagt naar belangrijke recente ontwikkelingen en veranderingen in de mode, antwoordt ze dat haar carrière nog pril is, maar dat ze het in deze tijden van overproductie en buitensporige marketing belangrijk vindt de waarde van elk afzonderlijk kledingstuk te benadrukken. ‘Het is zinloos om het zoveelste merksweatshirt te ontwerpen. Om kleding weer status te geven, ‘injecteer’ ik iedere creatie met een conceptuele achtergrond, zodat het net als een designstuk iets wordt dat je koopt om lang te bewaren. Ik kies voor multifunctionaliteit om verspilling tegen te gaan.’

INGEWIKKELDE BOODSCHAP

De ambitie van Marie-Adam Leenaerdt is zowel commercieel als filosofisch. ‘Terwijl ik rekening houd met de economische realiteit probeer ik marketingachtige kunstgrepen te vermijden en de aandacht steeds op de kleding te richten.’

Voor haar nieuwe zomercollectie heeft Adam-Leenaerdt de verschillende gebruiksmogelijkheden van ieder stuk verder geaccentueerd: je kunt haar kleding soepeltjes en speels draperen of juist strak op het lichaam dragen. Tegelijkertijd wil de ontwerpster voorkomen dat die benadering een automatisme wordt. ‘Het is best een ingewikkelde boodschap om over te brengen, want als iemand naar een kledingstuk op het rek kijkt, krijgt het slechts enkele seconden aandacht. Ik wil dat mensen bij het zien van een Marie Adam-Leenaerdt nadenken over functionaliteit, en vooral leren om alles tijd te gunnen.’

Is dat niet precies wat de mode op dit moment nodig heeft?

Zomer 2025 collectie Marie Adam-Leenaerdt

Vorige
Vorige

…DE WINNAAR VAN HET CULTUURFONDS MODE STIPENDIUM IS…

Volgende
Volgende

ENERGIEKE KLEUR UITGEROEPEN TOT COLOR OF THE YEAR 2027