ONTDEK HET VOLLE FASHIONCLASH FESTIVAL PROGRAMMA. VAN 14 T/M 16 NOVEMBER

The Performer: AI Beeld ontwikkeld door ULKUHAN

Het FASHIONCLASH Festival keert terug voor de 17e editie. Op diverse locaties in Maastricht biedt dit internationale en multidisciplinaire modefestival een podium aan een nieuwe generatie ontwerpers, kunstenaars en performers uit binnen- en buitenland.

Tijdens dit driedaagse festival worden bezoekers ondergedompeld in een inspirerend programma vol performances, tentoonstellingen, films, workshops, talks en participatieprojecten. Met programmaonderdelen als The CLASH House (mode-performances), de tentoonstelling New Fashion Narratives bij Bureau Europa, het Fashion Film Program & Awards bij Lumière Cinema, en het participatieprogramma Fashion Makes Sense bij Centre Céramique het Amarte x FASHIONCLASH project bij Jan van Eyck Academie en nog veel meer— toont het festival een veelzijdig palet aan perspectieven op hedendaagse modecultuur.

AANTAL DEELNEMERS UITGELICHT:

- THE PLATFORM – Cardboard Castle Cardboard Castle van THE PLATFORM is een groots, interdisciplinair project op het snijvlak van kunst, muziek en mode. In een 100 m² groot kasteel, volledig gebouwd van gerecycled karton, komen performances, mode en community samen. Met samenwerkingen tussen diverse ontwerpers en artiesten creëert THE PLATFORM een energieke, inclusieve ruimte waar creativiteit en solidariteit centraal staan.

- CIMO - Center for Research of Fashion and Clothing toont I’m telling you a story with a needle and thread, een archief van meer dan 100 geborduurde werken die ontstonden in therapeutische workshops met asielzoekers, Oekraïense vluchtelingen en lokale ouderen. Het project reflecteert op de rol van onzichtbaar vrouwelijk handwerk en op de hedendaagse relevantie van lokale en mondiale textieltradities.

- Hannah Smith – The Gentle Frame In The Gentle Frame onderzoekt Hannah Smith de fragiele balans tussen kwetsbaarheid en kracht. Geïnspireerd door de sierlijke vormen van smeedijzeren hekken vertaalt ze thema’s van beperking en bescherming naar zachte, experimentele textielvormen. Met transparante stoffen en gelaagde structuren geeft ze lichamelijkheid een poëtische, tastbare aanwezigheid.

- Mariia Pavlyk presenteert Spero, een collectie die de symbolische taal van de Tripillia– Cucuteni-beschaving en traditionele Hutsul-weeftechnieken verbindt met zero-wastepatronen en duurzame materialen. Ontwikkeld in samenwerking met Oekraïenseambachtslieden, wordt elk stuk een levend artefact dat het verleden eert en hoop draagt naar de toekomst.

DE NEW FASHION NARRATIVES DEELNEMERS: Alia Mascia, Alessandro Santi & Brankica Sanadrovic, Anita Ferrara, ii by Mariia Pavlyk, Kantamanto, Social Club, CIMO - Center for Research of Fashion and Clothing, Elfje, Maizie, Karl Joonas Alamaa & Lisette Sivard, Fiona Elisa Carnuccio, mare mito, Margarida Coelho, Júlia Galarza Arévalo, Manon Dufau, Hannah Smith, Giada Lou Hammel, G(end)er Swap, Kim Gemmink, SWARM MAG, The Platform en ZELIGHD.

CAMPAGNE 2025

De campagne voor FASHIONCLASH Festival 2025, ontwikkeld door ULKUHAN, onderzoekt de veranderende rol van identiteit en auteurschap in het tijdperk van digitale creativiteit. Werkend op het snijvlak van mode, digitale technologie en kritisch ontwerp, creëerde Ülkühan Akgül een serie door AIgegenereerde portregen en stillevens, elk gebaseerd op een symbolisch archetype — zoals De Dichter, De Performer en De Ontwerper. Deze archetypen weerspiegelen de deelnemende ontwerpers en worden elk vergezeld door een gedicht, waarmee een mul=-sensorisch narra=ef ontstaat waarin tekst, beeld en digitaal proces samensmelten.

FASHIONCLASH Festival is voor iedereen toegankelijk via kaartverkoop en/of gratis programmaonderdelen. Voor meer informatie over het programma, deelnemers en kaartverkoop: www.fashionclash.nl

Vorige
Vorige

LaDress DROPT SAMEN MET NL MODE ICOON EEN MODE CAPSULE

Volgende
Volgende

MODEBOEK TIP: FASHION & INTERIORS: A GENDERED AFFAIR