SUZA VOS SHOWT DIGITALE MODE TIJDENS FUTURE FRONT ROW

Tijdens de Amsterdam Fashion Week is Suza Vos een van de grensverleggende digitale modeontwerpers en kunstenaars die op 2 en 3 september mee doet aan FUTURE FRONT ROW in Felix Merites. Deze digitale modeshow is onderdeel van THE MESSYVERSE festival, dat de deelname aan technologische ontwikkelingen inclusiever, toegankelijker en uitnodigender wil maken. Een interview met Suza Vos door Georgette Koning.

Je bent opgeleid tot modeontwerper en kleermaker, hoe heb je dat ervaren? ‘Fantastisch, maar zeker niet zonder kleerscheuren. Als kind kon ik goed leren, dus werd ik vaak met mijn neus in de boeken gezet. Maar ik wilde liever met mijn handen werken. Dus ging ik na de middelbare school naar ROC Mondriaan, waar ik mode en maatkleding volgde. Ik leerde hier de praktische kant van het coupeusevak: patroontekenen, naaien, handstikken.

ARTISTIEKE VISIE ‘Toen ik klaar was in 2018 ben ik naar de Willem de Kooning Academie gegaan waar ik Fashion Design heb gestudeerd. Dit was een opleiding die veel meer gericht was op de conceptuele kant. Hier heb ik mijn artistieke visie kunnen ontwikkelen en enorm veel kunnen experimenteren. In 2020 ben ik afgestudeerd.’

 Vanwaar en wanneer de overgang van fysieke mode naar digital fashion? Tijdens mijn tweede jaar op Willem de Kooning zag ik de aangrijpende documentaire, The True Cost, die mijn blik op mode veranderde. Ik wilde geen onderdeel zijn van een industrie die zo vervuilend is. Ik heb zelfs een moment getwijfeld of ik niet moest stoppen met mijn opleiding. Maar ik begreep dat verandering alleen mogelijk is wanneer je er onderdeel van bent. Dus sindsdien ben ik op zoek naar alternatieve manieren van creëren en produceren.’

Toen ik aanraking kwam met 3D-design voelde het meteen goed
— Suza Vos

VERTALING NAAR VIRTUELE WERELD ‘Dat was niet meteen digital fashion. Ik heb ook geverfd met natuurlijke stoffen, eigen stoffen gemaakt en vintage kleding geupcycled. Toen ik in mijn laatste jaar in aanraking kwam met 3D-design voelde het meteen goed. Het programma waar ik voornamelijk mee werk, CLO3D, is een combinatie van zowel technisch als visueel. Ik wist met mijn patroontechnische achtergrond dat ik unieke kennis bezit om dit te vertalen naar een virtuele wereld.’

 Je noemt jezelf bewust digital fashion artist, waarom geen digital fashion designer? Is dat omdat dit je beperkt? Waar ligt de grens? ‘Wat een grappige vraag. Ik vraag mijzelf constant af: wie ben ik eigenlijk? En wie wil ik zijn? Vooral in een industrie die zo nieuw is, is het super tof om je zelf te definiëren. Ik vind de term ‘fashion designer’ suggereren dat ik alleen kleding ontwerp. Dat is niet zo. Ik bedenk concepten, ontwerp kleding, denk na over poses, animaties, compositie, belichting, renderen, post-production.’

FAST FASHION ‘Mijn vak is een ambacht. In de game-industrie viel het mij op dat creatieve beroepen veelal als ‘artist’ worden gedefinieerd: concept artist, character artist, environment artist. Vakmanschap wordt veel meer erkend en aangemoedigd. Ik geloof dat mode in het algemeen die erkenning mist, en dat we daardoor overspoeld zijn geraakt met fast fashion waarin iedereen elkaar maar kopieert.’

 Hoe zou je je persoonlijke ontwerpstijl omschrijven en waarin is het onderscheidend van anderen? ‘Mijn stijl is een mix van vintage en archetypische elementen die tot uiting komen in een futuristisch perspectief. Ik hou ervan om in de ziel van de mode te duiken en identiteit te onderzoeken. Er zijn daarom altijd IRL-referenties in mijn werk te vinden die ik URL vertaal. Er zitten zowel technische constructies als gerealiseerde elementen in.’

AANRAKEN ‘Mijn werk is hyperrealistisch, maar er zit altijd een element in dat onmogelijk is in de werkelijke wereld. Deze grens is subtiel. Ik wil dat wanneer iemand naar mijn werk kijkt het gevoel krijgt om stoffen aan te willen raken. Zich af te vragen hoe het om het lichaam zit. Voor mij zijn URL en IRL geen afzonderlijke werkelijkheden. Met mijn werk wil ik anderen die grens laten ervaren.’

Wat heb je gemaakt voor Future Front Row, wat diende als inspiratie? ‘De collectie heb ik zelf ontworpen en komt voort uit het gevoel ‘verslagen’ te zijn. Zo’n gevoel van: game-over. Naast een aantal persoonlijke nederlagen, zie ik dat veel mensen geconfronteerd worden met dit gevoel. AI, klimaatcrisis en oorlogen zijn onderwerpen waar we constant mee worden geconfronteerd.’

NIEUWSGIERIG ‘Ik ben tot het inzicht gekomen dat het in de menselijke aard ligt om (zelf)vernietiging te ondergaan. Dit is de enige weg naar vernieuwing en innovatie. Denk maar aan een erg moeilijke periode uit je leven, vaak komen we hier sterker en wijzer uit. Daarom is het belangrijk een nieuwsgierige houding te blijven houden. Of het nou positief of negatief voelt. Deze ervaring komt tot uiting in mijn collectie met brede schoudersilhouetten, structuren van het menselijk lichaam en militaire elementen. Op de stoffen zitten vlekken die de schoonheid van tegenslagen symboliseren.’

Publiek zit tijdens Future Frontrow net als bij een show op een stoeltje, er is een catwalk, vorig jaar zag ik zo’n digitale show. Wat kan er misgaan? ‘Wauw, lucky you dat je het al eens heb kunnen zien. Zelf heb ik het nog niet in het echt kunnen zien, en ik ben zóóó erg benieuwd! Hopelijk is er geen stroomstoring!’

Wat is de grootste uitdaging als digital fashion artist? ‘Focus. Tot dusver heb ik in mijn carrière enorm veel ontwikkelingen mogen zien in de digitale wereld. Toen ik begon noemde nauwelijks iemand zich digital fashion designer. Op de Willem de Kooning Academie werden nog geen lessen aangeboden. Nu is het een officiële afstudeerrichting. Er zijn enorm veel trends, de ene maand werkte iedereen met het programma CLO3D, en dan opeens nu weer met een ander programma. Voorheen was het C4D, nu Blender. Of wacht, we willen we toch met Unreal werken. AR? Of toch maar Prompt artist?’

CREATIEVE VISIE Er was ook nog een NFT-wave die vorig jaar crashte na het schandaal van RTX. Vooral als iets aanslaat op social media, zie je een hele stoet mensen volgen. Alle softwares en marktplaatsen zijn slechts tools. Als je een eigen creatieve visie ontwikkelt, kan je zelf beslissen wat jouw tools zijn. Blijf vooral dicht bij jezelf.’

Doel van The Messyverse is om deelname aan technologische ontwikkelingen inclusiever, toegankelijker en uitnodigender te maken. Hoe denk je dat de digitale modewereld de weg naar de massa beter kan vinden? ‘Door de digitale wereld naar de fysieke wereld te brengen, geloof ik dat we een ander, breder publiek kunnen aanspreken en in aanraking brengen met digitale kunst en mode. Inclusiever betekent niet meteen massa, maar een publiek die anders niet in contact was gekomen met deze wereld.’

Is je doel zorgen voor interactie? Mijn doel is om mensen een ervaring te laten beleven. Als hier interactie of gevoel tot interactie uit voortkomt, zou dat een kers op de taart zijn. Er zitten ook altijd boodschappen en verhalen in mijn werk. Maar ik vind het vooral belangrijk dat mensen hun eigen boodschap hieruit kunnen creëren.’

Hoe ver reiken je ambities? ‘Volgend jaar een eigen show? Binnen 5 jaar een internationale show?’

De FUTURE FRONT ROW modeshows vinden plaats op 2 en 3 september in Felix Meritis in Amsterdam. Terwijl de setting van een traditionele catwalk behouden blijft, is FUTURE FRONT ROW een nooit eerder vertoonde digitale modeshow in een fysieke ruimte met virtuele modellen en kledingstukken. Grensverleggende digitale modeontwerpers en kunstenaars van over heel de wereld vieren, omarmen en vermenigvuldigen nieuwe mogelijkheden voor zelfexpressie en authenticiteit. De line-up omvat naast Suza Vos: DressX, Augmented Weaving, Orthodoxx, Code Couture, Mutani en Av0lve. FUTURE FRONT ROW SHOW Felix Meritis, Keizersgracht 324 AMSTERDAM. Voor kaarten check Felixmerites.nl

Vorige
Vorige

VINTAGE EVENTS in september

Volgende
Volgende

H&M STUDIO: DONKERE GLAMOUR & PUNTKRAGEN