CELINE’S COMEBACK: SOMS COMME CI COMME ÇA
Vooraf niks geen teaser filmpjes of analyserende artikelen over het debuut van Michael Rider voor Celine - opgericht in 1945 als schoenenmerk door het Franse echtpaar Céline en Richard Vipiana en in 1968 omgeturnd tot luxe couture/sportswearlabel.
Why? Voor de modepers is Michael Rider slechts één van de vele creative directors op een nieuwe positie. Ze richten hun pijlen liever op die 2 andere debutanten: JW Anderson (Dior) en Matthieu Blazy (Chanel). Ook een reden zou kunnen zijn dat de Amerikaan van 2008 tot 2018 al tien jaar werkte voor Céline (ja, toen nog mét accent aigu) als design director onder de veelgeprezen Phoebe Philo.
Na Philo’s vertrek ging Rider als creative director vrouwenmode aan de slag voor Polo Ralph Lauren. Met als doel het merk weer op de modekaart te zetten – dat lukte.
HEDI SLIMANE
Riders recente Celine-aanstelling, als opvolger van Hedi Slimane (waar is Hedi?!) is wel degelijk nieuwswaardig. Want zullen we zijn conceptuele, arty invloeden uit het Phoebe Philo-tijdperk terugzien in de nieuwe S/S 2026 collectie?
Onder Hedi Slimane kreeg het merk een radicale retrotwist geïnspireerd op de jaren zestig en zeventig. Slimane lanceerde een weinig spraakmakende mannencollectie, parfums en natuurlijk (onbetaalbare) beauty.
Na vijf jaar Slimane was bij Celine de creative rek er totaal uit. Shows werden geschrapt en de fans moesten het doen met foto’s en filmpjes. Dat Slimane niet lang meer aan zou blijven als creative director was geen verrassing.
KASSA!
Na talloze designerwisseling (waaronder de Nederlandse Ronald van der Kemp als assistent van Michael Kors) was ik toch wel erg benieuwd naar het nieuwe Celine onder Michael Rider.
De comeback van de Amerikaan stelde beslist niet teleur. Hij toonde in één show zowel mannenmode als vrouwenmode en heel veel (draagbare) ideeën. Vooral ook veel accessoires (kassa!). Van tassen, vingers vol ringen en opvallende broches en kettingen tot zonnebrillen – met als eyecatcher een heel brede ceintuur met als sluiting een opvallende zilverkleurige pin. Het kunstzinnige ontwerp had van Phoebe Philo kunnen zijn.
LEES DOOR ONDER DE FOTO
Na de nogal stijve retro designs van Hedi Slimane zit er letterlijk weer beweging in Celine. De kleding oogde losser en gevarieerder dan wat Slimane ons keer op keer voorschotelde. Celine’s core business is sportswear en ook die kwam voorbij met strepen en ruiten. En als kleuren camel en biljartgroen.
SKINNY JEANS
Michael Rider mixte vakkundig het ‘oude’ en het recente Celine. Alleen tegen het einde van de show werd het een beetje middelmatig comme ci comme ça met een aantal geijkte avondjurken.
De mannenmode was wel iets sterker en spannender dan de meer commerciële vrouwencollectie. Beide genders droegen een breedgeschouderd, getailleerd heuplang en zeer begeerlijk colbert. En hé de skinny jeans maakte een comeback. Trek ik ook weer aan.