GRIMMIG DEBUUT GLENN MARTENS VOOR MAISON MARGIELA

Ook Maison Margiela had na het vertrek van John Galliano, die het modehuis een decennium leidde, een vacature open staan voor een verse creative director. De eer was aan de Belgische Glenn Martens.

Nu kwam Martens’ aanstelling niet uit de lucht vallen. MM-eigenaar Renzo Rosso was zeer tevreden over hoe de Belg de afgelopen vijf jaar zijn uitgebluste Diesel weer spraakmakend maakte.

Glenn Martens is dan ook een immens modetalent. Technisch begaafd, materialenfreak en in staat om lagen te verwerken in verhalende collecties met bij voorkeur historische referenties, zoals Vlaamse oude meesters.

JEAN PAUL GAULTIER

Martens’ kwaliteiten kwamen al bijeen in zijn afstudeercollectie. Dat zag ik toen de in Brugge geboren en in 2008 in Antwerpen afgestudeerde ontwerper zijn ingenieuze afstudeercollectie in Amsterdam persoonlijk toelichtte. Niet lang daarna ging hij aan de slag als junior designer bij Jean Paul Gaultier.

Het was dus geen toeval dat Gaultier hem in 2022 vroeg om als gast designer een eenmalige haute couture collectie te ontwerpen. Martens’ talent werd ook herkend door de jury van de prestigieuze Andam Grand Prix (hij ontving €250.000). 

MARIE-ANTOINETTE

Glenn Martens, besloot ik, was een designer om te blijven volgen. Ik zag zijn eerste grote vrouwenshow in een kille Parijse tombe, waar de botten van Marie-Antoinette en Lodewijk de Zestiende ooit lagen. Luguber, maar de ‘strenge’ kleding was draagbaar en ingenieus gemaakt. De collectie leverde de verlangde verkooppunten op én de interesse van Rosso van Diesel, het luxe denimlabel dat in de jaren negentig adverteerde met de slogan For Successful Living.

MARGIELA CODES

Inmiddels leeft Martens zelf een zeer succesvolle carrière met een uitdagende job bij een van de meest legendarische en interessantste modehuizen. Tijdens de Parijse coutureweek debuteerde hij met de Maison Margiela Artisanal collectie voor najaar 2025. Met als MM-codes ambacht en het gebruik van gerecyclede materialen. Dit keer oogden de stoffen alsof ze eeuwenoud waren en daarna kunstig bewerkt.

LEES DOOR ONDER FOTO

MASSIEVE SILHOUETTEN

Goed, de collectie dus. Inclusief die andere MM-code: bedekte modellenhoofden, zodat de gezichten niet afleiden van kleding. Alsof er een modemuseum voorbij trok. Kun je museale stukken van dichtbij in een museum bestuderen, vanaf het scherm was het behelpen en gingen de bijzondere stofdetails verloren.

Wat duidelijk opviel was de hoge perfectie van vakmanschap en creativiteit. Oogden in eerste instantie de massieve silhouetten van de MM Artisanal couture-lijn nogal ‘zwaar’, de show was wel degelijk een prettige variatie van gebeeldhouwde creaties, waaronder stijf uitstaande trenchcoats en motorjacks, beeldschone hyper feminiene vloeibare curvy avondjurken tot en met lucide plastic overtrokken looks.  

BETOVERING EN DRAMA

Wie designer Glenn Martens al een tijd volgt kreeg een aha erlebnis bij het zien van een aantal metallic jurken van gaasachtig materiaal ‘gekneed’ in organische vormen. Deze techniek toonde Martens ook als gastdesigner voor zijn JPG-collectie in 2022.

De verbluffende, en bij vlagen grimmige collectie was een respectvolle ode aan oprichter Martin Margiela (conceptueel) en Martens voorganger John Galliano (betovering en drama).

Benieuwd of het Glenn Martens weer lukt om voor zijn volgende MM Artisanal show het verwende modepubliek te boeien.

Vorige
Vorige

RVDK HAUTE COUTURE: EXOTISCHE PLUIMAGE & AMBACHT

Volgende
Volgende

CELINE’S COMEBACK: SOMS COMME CI COMME ÇA