CHANEL & DE KRACHT VAN LITERATUUR: LES RENDEZ-VOUS LITTERAIRES RUE CAMBON
Afgelopen juli, tijdens de Parijse Haute Couture Week, bezocht ik de zestiende editie van les Rendez-vous littéraires rue Cambon. Deze literaire bijeenkomsten zijn terug te luisteren als podcastserie, met gesprekken over het werk van de internationale auteurs Edith Wharton, Marion Brunet, Claire-Louise Bennett en Katie Kitamura, als de meest recente gast in juli. Luisteren kan via je favoriete podcast app en chanel.com
SUMMER READS
Les Rendez-vous littéraires rue Cambon is het initiatief van onder andere Charlotte Casiraghi, die tevens de host is. Tijdens deze ontmoetingen komen Casiraghi’s favoriete summer reads aan bod.
Het gesprek met Katie Kitamura was gewijd aan de essentiële rol van lezen in haar schrijfproces, waarbij ze zich graag verplaatst in de personages. Het gesprek ging ook over de aard van identiteit – het thema van Kitamura’s laatste roman Audition. Eerder schreef de veel vertaalde New Yorkse onder andere het prijswinnende Intimacies, een fascinerend boek over relaties dat zich afspeelt in Den Haag.
De bijeenkomst vond plaats in de iconische boekhandel 7L, in 1999 opgericht door Karl Lagerfeld, die achter de winkel zijn fotostudio en zijn omvangrijke bibliotheek (met ruim 30.000 titels) vestigde. De bijzondere locatie is nog altijd van de vloer tot nok is volgestouwd met Lagerfelds boeken. Het voelt als ‘heilige grond’ en als een afspiegeling van Lagerfelds artistieke geest, die er nog rondwaart.
LEES DOOR ONDER DE FOTO
Zie Les Rendez-vous littéraires rue Cambon als een ode aan de literaire salons uit de tijd van Gabrielle Chanel die zich graag omringde met een culturele elite van schrijvers en kunstenaars, van Cocteau, Colette, Paul Morand tot componist Igor Stravinski. Fun fact: in 1967 werd Gabrielle Chanel door de beroemde filosoof Roland Barthes omschreven als een ‘nieuwe klassieke auteur’ die, zo betoogde hij, ‘schreef met stof, vorm en kleur’.
Interessant aan dit literaire initiatief (en ook andere Cambon podcasts over dans, film) vind ik dat het verder gaat dan mode. Het versterkt niet alleen het verhaal van Chanel, maar is ook verbindend en spreekt ook een steeds kritischer en nieuwsgieriger publiek aan dat op zoek is naar inspiratie en ervaringen.
Modehuizen zijn altijd op zoek naar een goed verhaal, dus is het haast logisch dat ze steeds vaker boeken gebruiken als een manier om hun ideeën te delen. Maar suggereren dat boeken en lezen momenteel slechts een tijdelijke modebevlieging zijn, is een misverstand! Wie schrijft die blijft, wie leest die leeft!