INTERVIEW MET GAMZE CILSAL, DESIGNER VAN HET TECHNI-KNIT BODYWEAR-LABEL VAINVER

Model: Souda Muhiyadin Kariko @souda.mk / Fotografie:  Maurice Giltjes @lostvisuals

Een interview met 22 vragen aan Gamze Cilsal. Designer en oprichter van het spannende techni-knit bodywear-label Vainver, dat onlangs haar 1-jarige bestaan vierde. ‘Het moment dat ik mijn eigen ontwerpen op de runway zag, was emotioneel en magisch.’ Door Bagua Jody.

1) Waar is jouw fascinatie voor knitwear begonnen? Mijn fascinatie begon op Loveland Festival in 2022. Ik droeg een seamless bodysuit en kon me hierin vrij bewegen en voelde me sexy én krachtig tegelijkertijd. Het regende complimenten. Vanuit deze euforie besloot ik mijn eigen ontwerpen te gaan maken. Ik kwam erachter dat er tussen basic sportief en mega high-end geen enkel interessant label bestond. Het begin van VAINVER was een feit. 

2) Heb je altijd in de mode gewerkt? Ja, eigenlijk wel. Tijdens mijn studententijd werkte ik bij Hugo Boss in de PC Hooftstraat. Ik begon in de sales en werd al snel een van de topverkopers in de Benelux. Later deed ik ook visual merchandising en floor management. Vervolgens ging ik aan de slag als product developer bij een private label. In die rol was ik de schakel tussen merken en fabrieken. Door al die ervaringen heb ik eigenlijk alle facetten van de mode leren kennen.

3) Wat betekent Vainver? Het woord heeft geen bestaande betekenis. Het is mijn eigen creatie, niet verbonden aan een land of een taal. Het vinden van die naam was een verhaal op zich. Tijdens de productie kwam ik er op het laatste moment achter dat de naam die ik eerst had gekozen al in verschillende vormen geregistreerd stond en er dus problemen zouden kunnen ontstaan. Ik moest snel een nieuwe naam verzinnen. In die periode was ik vaak in mijn favoriete koffietentje, waar ze een nieuwe thee hadden: Verveine, ook bekend als Vervain. Ook die naam bleek al geregistreerd te zijn. Ik begon letters te husselen. Zo ontstond VAINVER met een knipoog naar vain dat voor mij zelfverzekerdheid en trots zijn op je uiterlijk betekent.

4) Hoe begint jouw creatieve proces? Mijn creatieve proces begint met het loslaten van de buitenwereld en het beschermen van mijn energie. Ik zorg dat er zo min mogelijk afleiding is en creëer mijn eigen werkplek. Alles moet clean en rustig zijn zodat ik meteen aan de slag kan als ik een ingeving heb. Kaarsen en muziek brengen me in de juiste sfeer. Skaten, dansen en sporten houdt mijn energie sterk en geeft me nieuwe inspiratie.

5) Je hebt een show gehad in Parijs. Waar vond die plaats en hoe heb je die ervaren? Het was een hele bijzondere ervaring. Mijn merk bestond nog maar zes maanden en tóch stond ik al op de Salon International de la Lingerie in Parijs. Dat is een van de grootste internationale beurzen voor lingerie, swimwear, bodywear en loungewear. Jaarlijks komen daar meer dan 18.000 bezoekers uit de hele wereld op af. De organisatie heeft me erg gesteund om me daar te presenteren en dat voelde heel speciaal. Ik kreeg een frontrow stand en VAINVER maakte daar haar catwalk debuut. Het moment dat ik mijn eigen ontwerpen op de runway zag, was emotioneel en magisch. De reacties van de pers, inkopers en vakmensen waren lovend.

6) Heb je een dagelijks ritueel? Journaling, beweging en de sauna. Ik schrijf veel: mijn gevoelens, gedachten, ideeën en to-do’s. Dat geeft me overzicht en rust in mijn hoofd. Ik neem bewust de tijd voor de sauna. Dat moment helemaal voor mezelf vind ik waardevol. Deze combinatie houdt me scherp, in balans en zuiver in mijn energie.

7) Wat is jouw grootste wens? Financiële onafhankelijkheid. Ik heb VAINVER vanaf nul opgebouwd zonder budget of vangnet, en alles tot nu toe is met veel creativiteit en doorzettingsvermogen gedaan. Wat ik nu wil, is de vrijheid om echt te kunnen investeren, mijn collectie uit te breiden en mijn netwerk te versterken met mensen die dezelfde visie en energie delen. Uiteindelijk is het mijn droom dat VAINVER wereldwijd erkend wordt door de communities die draaien om beweging en expressie.

8) Wat is jouw skincare routine? Mijn skincare routine is eigenlijk heel natuurlijk en eenvoudig. Mijn grote geheim is zelfgemaakte ijsblokjes van lijnzaad en Aloë Vera. Die haal ik uit de vriezer en ga er na het douchen mee over mijn gezicht. Het maakt mijn huid strak, haalt wallen weg en geeft me direct een frisse glow. Verder gebruik ik vooral natuurlijke oliën zoals olijfolie en kokosolie, soms als verzorging of masker. Buiten mijn lippenstift draag ik nauwelijks make-up, want ik hou mijn huid liever schoon en puur.

9) Sport je? Ja! Tijdens de pandemie begon ik met skaten. Er ging  een wereld voor me open. Ik ben daar nog steeds actief in en voel me sterker dan ooit. Sport geeft me kracht, focus en de mogelijkheid om elke emotie om te zetten in iets positiefs. Het is de beste investering die ik ooit in mezelf heb gedaan.

10) Wat is je favoriete parfum? In 2017 ontdekte ik ‘Juliette Has a Gun – Sunny Side Up’ en sindsdien draag ik alleen die geur. Het is de enige die ik écht lekker vind en die altijd bij me blijft passen.

11) Wat zijn jouw roots? Mijn roots liggen in Turkije. Ik ben geboren en getogen in Ankara, de hoofdstad. Maar tegelijk voel ik me ook echt Nederlands.

12) Spelen jouw roots een rol in je ontwerpen? Ja, absoluut. Alhoewel mijn moeder mij heel vrij opvoedde, was de Turkse gemeenschap waarin we leefden een ander verhaal. Ik moest vaak rekening houden met hoe ik me kleedde en wat ik deed, want mensen waren snel aan het oordelen of roddelen. Dat voelde soms beperkend. VAINVER is het tegenovergestelde. Het staat voor vrijheid en het besef dat het oké is om je sensualiteit te laten zien. Het is oké om sexy te zijn en je authenticiteit creatief te uiten.

13) Koken of take-out? Beide. Eten is een feest en koken is meditatief.

LEES DOOR ONDER DE FOTO

14) Welke stad inspireert je het meest? Milaan!  Ik ben er vaak voor mijn fabrieksbezoeken. De flair van de vrouwen, de mode de architectuur en de cultuur raken me elke keer. Ook Istanbul inspireert me sterk.

15) Hoe is het met de liefde? Sinds 2019 heb ik geen relatie gehad. De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van mezelf en van VAINVER. Daar lag mijn volledige focus. Nu voel ik dat ik er weer voor opensta. Wie weet wat de toekomst brengt.

16) Welke muziek draai je op repeat? Morano – Juno Love, een uplifting track die ik eindeloos kan blijven luisteren. Daarnaast hou ik van Indeep – Last Night a DJ Saved My Life, een echte klassieker die ik geweldig vind tijdens het skaten. Twee heel verschillende energieën, maar allebei favoriet.

17) Wat is je grootste droom? Dat VAINVER wereldwijd erkend wordt als een iconisch merk. Ik zie het in de mooiste conceptstores en op de grootste platforms, gedragen door dansers, performers en vrouwen die zich krachtig en vrij willen voelen. Een merk dat grenzen overstijgt en een universum wordt waarin mode, beweging en sensualiteit samenkomen.

18) Lipgloss of lipstick? Lipstick, zonder twijfel. Mijn favoriet al jaren is Chanel Rouge Allure Laque. Het is een vloeibare lipstick die echt uren blijft zitten. Eigenlijk is het hét enige make-up product die ik dagelijks draag.

19) Wat zijn je favoriete designerlabels? De afgelopen jaren was ik zo gefocust op VAINVER dat ik nauwelijks bezig was met andere labels. Maar er zijn namen die me altijd blijven inspireren: Mugler, Alaïa en Magda Butrym. Hun kracht, sensualiteit en vrouwelijkheid spreken me enorm aan.

20) Hou je van vintage? Absoluut! Ik verzamel items uit de jaren 50 tot en met de jaren 80. Het zijn unieke stukken vol inspiratie.

21) Wat is magie voor jou? Het gevoel om één te zijn met mijn lichaam. Wanneer ik bijvoorbeeld skate en helemaal in die flow zit, kan ik mijn energie kwijt en voel ik me vrij.

22) Wat kunnen we verwachten van Vainver in 2026? Binnenkort lanceren we eerst een nieuwe stijl en nieuw palet. Ook liggen we straks in één van de meest prestigieuze concept stores in Amsterdam. Daarnaast gaan we evenementen organiseren voor verschillende communities, want VAINVER is meer dan alleen kleding, het is een movement. Hieruit werken we om VAINVER internationaal op de kaart te zetten. Ook in 2026 kan iedereen veel van VAINVER verwachten.

www.vainver.com

Model: Uliana / Fotografie: @aidonera_photographer

Bagua Jody | Digital editor

Heeft een passie voor kunst, design,mode,mensen en reizen. La dolce vita is zijn mantra en met de helende kracht van creativiteit, echt connectie en authenticiteit houd hij je op de hoogte van zijn nieuwste vondsten.

Vorige
Vorige

CHANEL & DE KRACHT VAN LITERATUUR: LES RENDEZ-VOUS LITTERAIRES RUE CAMBON

Volgende
Volgende

MODE TALK TIJDENS AMSTERDAM FASHION WEEK OVER BALENCIAGA & FOTOGRAFIE IN OBA: GRATIS!