LUKT HET PIERPAOLO PICCIOLI OM BALENCIAGA’S SUCCES VAST TE HOUDEN?

Fashion talks
3 minuten leestijd

Balenciaga Couture, 2023

Goeie zet? Menig modeontwerper zal met scheve ogen hebben gekeken naar de recente aanstelling van Pierpaolo Piccioli als de nieuwe creative director van Balenciaga

Vanwaar die emotie? In het mode-universum is Cristóbal Balenciaga (1895–1972) een legende. Veel ontwerpers kunnen zijn ontwerpen dromen. De Spanjaard was onbetwist de beste, de meest inspirerende, de authentiekste ontwerper uit de couture-jaren veertig.

De bescheiden ontwerper was vernieuwend op het gebied van vorm, en technisch was hij uitmuntend. Balenciaga’s talent leidde tot unieke, revolutionaire silhouetten. Na zijn dood in 1972 liet hij een indrukwekkend oeuvre achter.

EIGENTIJDS COOL

Onder leiding van Demna (Gvasalia) werd Balenciaga de afgelopen tien jaar opnieuw een wereldmerk. Net als Christóbal werkte Demna uitzonderlijk veel met zwart. Bij Christóbal hielp de beperking tot die ene kleur bij het ontwerpproces. Hierdoor kwam de focus sterk te liggen op het sculpturale aspect van zijn creaties. Het geweldige aan Demna was dat hij dat typerende, sculpturale van Balenciaga op eigentijdse wijze slim wist te vertalen naar volumineuze streetwear - met een heerlijk cool dystopiaans sausje.

GEPRUTS IN DE MARGE

Ruim een halve eeuw na het overlijden van Cristóbal Balenciaga, is het aan de Italiaanse Pierpaolo Piccioli (PPP) om de kern van het historische modehuis te vangen en er een eigentijdse draai aan te geven. Zal hem dat lukken?

Een hele trits designers ging Pierpaolo voor. Enkelen gingen flink de mist in, onder wie de Nederlander Josephus Thimister (die op staande voet werd ontslagen omdat volgens de destijds invloedrijke modecriticus Suzy Menkes de showmuziek te hard stond). Balenciaga stelde destijds niets voor. Nicolas Ghesqhuière zette het merk weer vol op de kaart. Zijn opvolger Alexander Wang verprutste vervolgens de boel. Entree Demna!

TRUTTIGHEID

Mijn eerste reactie nadat bekend werd dat PPP was uitverkozen als opvolger van Demna. Eerlijk: Watttte? Gevolgd door teleurstelling. Immers het is een voorspelbare keuze. PPP was al 25 jaar in dienst van de Kering Group als creative director van Valentino. En momenteel is bij de groep een stoelendans gaande van witte mannen. Abject!

Oké. PPP trok destijds Valentino uit het slop, ook showde hij enkele meesterlijke collecties. Om daarna terug te vallen in truttigheid.

Mijn voorspelling is dat PPP – anders dan de conceptuele Demna – zich volop zal storten op Balenciaga’s meest iconische designs. Waaronder de wijde babydoll-jurk uit 1958, maar ook de talloze cocktailjurkjes van kant uit de fifties en begin sixties. Verwacht ook een overvloed aan producten als tegenhanger van de onbetaalbare haute couture die ongetwijfeld van très haute niveau zal zijn. Denk museumstukken.

WEEMOED & BEGERING

Het merk Balenciaga totaal opnieuw en laat staan extreem uitvinden – zoals Demna deed – zit er niet in. PPP zal door Kering gestuurd worden richting Balenciaga’s heritage om zo een nieuwe, minder edgy doelgroep te verleiden. En vooral niet zorgen voor reuring.

Met weemoed denk ik terug aan het Balenciaga/Demna-tijdperk met maatschappelijk relevante en geniale shows en de in gaffertape gewikkelde Kim Kardashian en de idiootste sneakers die iedereen begeerde. Nee schuren zal het niet rond Balenciaga zolang PPP aan het roer staat.

WIE WAS CHRISTÓBAL BALENCIAGA?

De Spaanse Cristóbal Balenciaga is pas twaalf als hij in 1907 aan de slag gaat als leerling-tailleur. Hij blijkt talentvol en opent met succes in 1917 zijn eerste modehuis in San Sebastián. In Parijs heeft Coco Chanel zich een paar jaar eerder aan de rue Cambon gevestigd. In 1937, na het uitbreken van de Spaanse burgeroorlog, Balenciaga is dan de veertig al ruim gepasseerd, verhuist hij naar Parijs om daar zijn geluk zoeken. Triomf volgt. In 1968 stopt Cristóbal Balenciaga, 73 jaar. Hij wordt in 1971 voor het laatst gezien in het openbaar, op de publieke begrafenis van Chanel. Zelf overlijdt hij een jaar later.

Vorige
Vorige

HET IS WEER JUNI MODEMAAND IN ARNHEM

Volgende
Volgende

2015–2025: DE BESTE JAREN VAN DE MODE, EN DE SLECHTSTE