ANOUK OCÉANNE DEELT ÁL HAAR VINTAGE KENNIS IN VINTAGE FOREVER
Het onlangs verschenen boek Vintage Forever van Anouk Océanne is een overtuigend pleidooi voor het aanschaffen van vintage. Anouk verleidt je met haar persoonlijke verhalen, interviews, nuttige insider-informatie, zoals het dateren van stukken, veel leuke vintage-weetjes en tips. Maar je leest ook over het opbouwen van een mooie, persoonlijke vintage garderobe.
Eerst iets over mezelf. Na jarenlang werken als designer in de Franse mode-industrie, viel het duurzaamheidskwartje bij mij keihard na een lezing over overproductie van Lidewij Edelkoort. Opeens was ik klaar met het modesysteem.
Modeliefhebber Anouk Océanne was óóit fervent fast fashion-shopper. Ze wijdt dat aan het feit dat ze als beïnvloedbare tiener opgroeide in de vroege influencerjaren en vond het geweldig dat ze elke dag iets nieuws kon aantrekken. Dat die goedkope spullen gemaakt werden onder slechte omstandigheden en van flutmateriaal, besefte ze pas later. Zoals bij velen zou gebeuren in 2013, na het nieuws van het instorten van kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, of het zien van de impactvolle documentaire The True Costs een paar jaar later.
Nadat bij Anouk het kwartje was gevallen, bekeerde ze zich tot vintage, en ontwikkelde zich tot een gedreven verzamelaar daarvan. Tussen 2020 en 2023 runde ze de fysieke winkel Rêveuse Vintage in Amsterdam waar ze haar vondsten verkocht. Tegenwoordig kun je Anouks curated vintage terugvinden en kopen via reveuse.vintage en werkt ze ook als stylist.
En nu is er het mooi uitgegeven boek Vintage Forever. Aan de hand van 5 hoofdstukken neemt Anouk Océanne je mee door vintageland. Ze begint bij de basis: de modegeschiedenis, onderverdeeld in 10 geïllustreerde stijlperiodes, te beginnen bij 1920-1929 en eindigend met 2000-2010. Je leest over de invloed op de mode van maatschappelijke verschuivingen in de jaren twintig– stemrecht voor vrouwen, meer vrijheid – met als gevolg het verdwijnen van het letterlijk beknellende korset.
Ik spot een foutje – Anouk noemt het eerste lucratieve fast fashion model het Spaanse Zara. Maar het is H&M dat al in 1947 goedkope snelle confectiemode lanceerde. (Recent positief nieuws is dat de Zweedse keten zich richting het hoger modesegment wil herpositioneren, toegevend dat deze ontwikkeling jaren in beslag zal nemen.)
Met Anouks brede kennis van vintage – van zoektips, tot praktische info over onderhoud, reparatie, vermaken van vintage, het ‘decteren’ van de leeftijd van Levi’s jeans tot de ultieme vintagemerkenlijst – is Vintage Forever een onmisbaar naslagwerk.
Met haar boek hoopt Anouk de lezers definitief te bekeren tot overtuigde vintage shoppers. Ja, het is erg jammer, vindt ze, dat kwalitatieve, bijzondere stukken schaars zijn geworden. Desondanks vindt ze terecht dat hergebruik de meeste duurzame manier is van kleden.
En bij die conclusie kunnen we niets anders dan ons aansluiten. Spread the word, koop het boek en geef het mensen cadeau.
Vintage Forever. Anouk Océanne €29,99. Uitgeverij Spring