GAAT DEMNA GUCCI FIXEN? DIT IS ZIJN AANPAK
Gucci’s kersverse creatief directeur Demna Gvasalia (ex-Balenciaga) toont in september tijdens de Paris Fashion Week een voorproefje van zijn visie op het Italiaanse luxemerk. Of dit middels een show zal zijn of een andere uiting, dat is op dit moment nog onbekend.
De verwachtingen zijn sky high. Er moet heel wat gebeuren om investeerders op te vrolijken. Het luxemerk worstelt met dalende verkoopcijfers en de korte-termijnvooruitzichten zijn weinig hoopgevend. In het eerste kwartaal van 2025 daalden de verkoopcijfers met 25 procent, dat is zelfs nog iets slechter dan de laatste drie maanden van vorig jaar. Gucci eigenaar Kering verwacht in het tweede kwartaal opnieuw een omzetdaling.
Als merk is Gucci is voor het Franse luxeconcern cruciaal, in 2024 was Gucci verantwoordelijk voor 63% van Kerings operationele winst. Andere Keringmerken die evenmin floreren zijn Saint Laurent, met een daling van 9% in het eerste kwartaal en Balenciaga, Alexander McQueen, Pomellato en Brioni, gingen met 11 procent naar beneden. Alleen bij Kerings Bottega Veneta steeg de verkoop in het eerste kwartaal met 4% en Kering Eyewear noteerde een stijging van 3%.
De luxegroep sloot 25 winkels in het eerste kwartaal — waaronder winkels van Gucci. In totaal zijn er nog 1788 boetieks open, wat klinkt als een aanzienlijk aantal.
De luxesector in het algemeen bevindt zich in een uitdagende situatie, verwacht wordt dat Gucci’s wederopstanding voorlopig nog op zich zal laten wachten nu de vraag naar luxeproducten al een tijdje aan het afzwakken is.
FIXT DEMNA GUCCI?
Of in september de Demna-fans (ik! jij ook?) blij verrast zullen worden door wat dan ook; ja daar vertrouw ik wel op.
Eerder liet de Georgische designer – met een voorliefde voor duistere, dystopische designs – al weten dat hij niet van plan is om alles bij Gucci overhoop te gooien. Zijn plan (en opdracht?) is om iconische Gucci-items opnieuw te interpreteren. Nou, aan iconische Gucci-stukken – o.a de Gucci Bamboo bag uit 1947, de horsebit loafer uit 1953 en Flora dessin uit - is geen gebrek!
Kortom, verwacht geen totale Gucci make-over. Demna zal voortborduren op de merkontwikkeling van Gucci. Bestaande productlijnen blijven gewoon te koop en zullen worden uitbereid met begeerlijke collecties en kaskrakertassen.
LEES DOOR ONDER DE FOTO
Bereid je dus voor op een tsunami aan Gucci-accessoires met de nadruk op tassen. Van ludieke exemplaren tot remakes van klassiekers.
Een tas past altijd. Plus: it-bags kunnen een merk naar financiële hoogtes stuwen. Denk aan Hèrmes met in het eerste kwartaal stijgende omzetcijfers - tegen de trend in – als bijna enige luxemerk.
Juli aanstaande vertoont Demna zijn laatste Balenciaga couturecollectie in Parijs tijdens de haute couture week. Ondertussen pijnigen we onze modehersentjes: wie-o-wie wordt de opvolger van Demna bij Balenciaga? To be continued…